söndag 13 januari 2013

Vad är mitt budskap?


Idag har jag lärt mig att ett blogginlägg alltid bör ha ett budskap. Ett budskap som når ut till alla mina klasskamrater där ute. Ett budskap som lär er ett och annat. Just det tycker jag är det svåraste med blogginlägg. När man väl kommit på budskapet så kanske resten går av sig själv, men vägen dit kan vara lite knepig.

Det finns ju tusen olika budskap…
Visst kan ”kärleken övervinna allt”? Och man ska väl alltid ”fånga dagen”?
Kan man någonsin få ”för mycket av det goda”?
Eller ska man verkligen ”vara mot andra som man själv vill bli behandlad”?

Ja, vem kom egentligen på alla budskap och varför lyder de så här?
Framför allt så undrar jag varför vi i vår värld lever så starkt efter dem.
För visst är vi intalade sen vi var små, att man ska vara mot andra som man själv vill bli behandlad och man ska spara det bästa till sist. Men vad händer egentligen om jag skulle råka äta min godisbit innan fiskbullen t.ex?  
Hm, antagligen inte mycket.

Men det är även bra med budskap eftersom man får något att förhålla sig till. För alla vill ju tro att kärleken övervinner allt och att alla är snälla mot en om man själv är snäll. För mig är det som små osynliga regler som ibland kan lätta upp vardagen (kärleken övervinner allt) eller tynga ner den en smula (det bästa till sist).

Till sist så undrar ni säkert vad som är budskapet med det här blogginlägget.
Ja, det är en fråga som för alltid blir obesvarad…
(Men har ni något förslag så bara kommenteraJ)




1 kommentar:

  1. ja, det finns många olika budskap. Dagligen möts vi av olika budskap runt omkring oss: i texter vi läser, reklam, tv, radio och i det våra föräldrar, kompisar och lärare säger till oss.
    Jag tror att ditt budskap med ditt inlägg var att göra oss uppmärksamma på att vi ständigt omges av olika budskap. Stämmer det?

    SvaraRadera