tisdag 14 januari 2014

Mordet i småstaden

Jag vaknade upp av att något tjöt jag öppnade ögonen och slog till väckarklockan och somnande tillbaka. Jag försökte få tillbaka min dröm, där jag låg på en sandstrand på Kreta. Då hörde jag en svag melodi som jag inte gillade och som började låta högre. Jag öppnade ögonen slog till väckarklockan i en reflex, men det var min mobil som gav ljud ifrån sig. Jag kollade vad klockan var, den var 5.35 på morgonen. Jag svarade trött och jag hoppades att det inte var något viktigt. Det var en bekant röst i mobilen, det var min arbetarskollega Albin. Han sa att jag skulle skynda mig till ett rött och vitt hus i Bäckområdet, det handlade om ett mord. Jag tog på mig min uniform och satte mig i min svarta Volvo, som hade sett sina bästa år.
Det tog 10 minuter att hitta till det huset, men det var egentligen inte så svårt för det stod två ambulanser och några polisbilar vid ett nedbrunnet hus, som man kunde se hade varit rött och vitt.- Karl, sa Albin till mig, brandmännen har redan varit här och ambulanserna tar med de skadade familjemedlemmarna. Jag hann knappt inte uppfatta det han sa förrän jag såg bårarna med en liten flicka och en kvinna på en annan. Albin sa de bara hade fått lite små rökskador. Jag frågade vad som hade hänt han sa ett mord och en brand. Jag frågade om lite mer detaljer om branden och mordet. Han visste inte riktigt, men det fanns många vittnen som bodde nära huset som såg branden. Brandmännen sa att det var en riktigt kraftig brand det tog 20 minuter att släcka den men de fick ut alla, men manen i familjen Sven hade redan blivit skjuten och var död innan de fick ut honom. Jag frågade om han visste vad det vad som startade branden, han sa att det var vanlig bensin en ganska stor mängd. Mannen hade blivit skjuten av en revolver trodde man för att kulan var stor.
Jag tog min Volvo och åkte mot polishuset. Jag tänkte ta reda på lite om Sven. Jag ringde Maria hon var bra på att ta fram fakta om en person. Jag sa till henne att jag ville ha så mycket fakta hon kunde hitta om Sven Robinsson och att hon skulle lämna det i en mapp och att hon skulle lägga det på mitt skrivbord.
När jag kom till polishuset gick jag direkt till mitt skrivbord och hittade mappen som jag förväntade mig skulle ligga där. Jag började läsa. Jag la bara märke till att han hade varit med i en knarkliga som han hade gått ur och anmält platsen där de var. Han hade också betalat sin skuld för att han hade varit med. Alla i knarkligan hittades inte eller så ljög Sven om namnen. Jag sökte upp Maria och frågade henne om hon hade hört något om flickan och kvinnan som hade fått brännskador. Hon sa att det bara var flickan som hade lite problem, men kvinnan hade redan blivit förhörd. Hon hade försökt rädda Sven genom att försöka stoppa mördaren men hon hade tuppat av på grund av all rök och när hon vakande så var hon på sjukhuset. Hon sa att mördaren hade en scarf för ansiktet och svart hår och blåa jeans och en läderjacka. Han hade några ärr i ansiktet och en stor näsa. Jag fick en liten bild i huvudet hur han såg ut. Jag sa till Albin att vi skulle till Strandgatan 8, i det huset hade knarkligan varit i innan när de tog fast dem. Vi gick ner till garaget och öppnade en polisbil. Jag sa till Albin att slå in Strandgatan 8 på GPSen. Det tog runt 20 minuter att ta sig dit, det var väldig molnigt och kallt och det blåste så att jag fick gåshud när jag klev ur bilen.
Jag tog fram mitt tjänstevapen en liten pistol, jag höll fram den medans Albin försökte öppna dörren. Vi hade fått en nyckel till huset men ingen bodde i huset eftersom det hade varit en brottsplats.
 Jag höll spänt med fingrarna på avtryckaren när dörren öppnades. Det låg cigaretter på golvet och vit pulver. Det kunde man ta som ledtrådar tänkte jag, då hörde jag ljud från vardagsrums tv:n och då såg jag att det var någon i soffan. Han matchade beskrivningen som kvinnan hade sagt jag drog ett tyst andetag och sen skrek jag,- UPP MED HÄNDERNA, då ryckte han till och vände sig om snabbt och tog fram sin revolver och sköt mig i benet. Jag kände smärtan och blodet komma, jag ramlade bakåt, Albin sprang fram mot killen som slängde sig ut genom fönstret. Albin sprang efter, jag försökte stoppa blodet, jag kom på att jag hade ett anteckningsblock i bröstfickan som jag hade antecknat beskrivningen på mördaren på. Jag rev loss en bit och höll det på såret för att få det att sluta rinna. Jag drog mig upp till soffan och satte mig, det värkte i ryggen efter fallet. Dörren öppnades, jag tog tag i min pistol och vände mig snabbt. Det var bara Albin, killen hade sprungit iväg och han sa att killen blev upp plockad av en svart Subaru när Albin var långt bakom, och registreringsnumret kunde han inte se. Jag kollade på såret det var illa, det behövdes säkert sys så att jag skulle kunna använda benet igen och kulan skulle behövas tas ut, vi åkte snabbt till sjukhuset med sirenerna på.
Efter att benet hade sytts sa jag till Albin att åka ner igen och hämta drogerna så att de kunde undersökas efter fingeravtryck och annat om han hittade något.
Jag blev hämtad av Maria hon tyckte jag borde gå lite för att träna benet, så att jag skulle komma i form fortare. Hon släppte av mig vid ingången. Det värkte fortfarande, men jag tyckte att det var ju inte det viktigaste nu. Det var att vi hittade lite ledtrådar om knarkligan. Jag satt på mitt kontor och drack lite kaffe när jag kom på att Albin hade varit borta i en halv timme utan att han har rapporterat. Jag sprang ner till garaget det, värkte så mycket att jag nästan började gråta. Jag satte mig i bilen satte på GPS på Strandgatan 8 och körde så fort jag kunde med sirenerna på. Jag var nervös hela vägen och det började bli mörkt det ända jag kunde se var vägen som lystes upp av gatlampor, det hade börjat snöA,  det var tidigt tyckte jag för det vara bara den 20 november. Jag bromsade häftigt och sprang ur bilen. Dörren var låst. Jag fick panik jag tog fram min pistol och sköt två skott mot låset då gick det upp lite. Jag sparkade till dörren så att det knakade. Jag slängde upp dörren med en smäll, jag tog fram min pistol och jag höll hela tiden fingrarna på avtryckaren. Det var kolsvart i huset, jag letade efter en lampknapp, jag kände något på väggen och jag slog till. Då tändes det jag såg att soffan hade vält jag skrek -ALBIN .Jag fick inget svar. Det var vält bord och droger låg över allt. Jag såg en pistol ligga på marken, det var Albins. Jag kände en stark äcklig lukt, jag kollade ner och såg blod. Jag kollade runt, väggarna hade skotthåll i sig, jag blev spänd när jag kände något kallt i mina skor som var av läder det var blod och vatten såg jag och ryckte till. Det kom från badrummet jag sparkade upp dörren och höll för näsan, det var definitivt där ifrån lukten kom ifrån. 
Det stank så att det började svida i ögonen. Jag tog fingrarna och gnuggade i ögonen för att det sved och för att få bort tårarna. Jag lade märke till att det kom från badkaret. Då såg jag att det låg en kropp där i. Jag lyfte den lite genom att ta tag i kläderna som han hade. Jag såg att det var en kille. När jag lyfte upp honom så släppte jag direkt och stängde av kranen. Jag gick ut till hallen och gick ut genom dörren och stängde långsamt jag tog några djupa andetag och ringde till polishuset det var Maria som svarade. Jag sa -jag har hittat lite ledtrådar och … Albin är död.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar