tisdag 4 december 2012

Eviga avtryck

Under hösten har vår klass läst och arbetat med boken "Om jag kunde drömma" av Stephenie Meyer. Efter att ha läst igenom klassens recensioner är det lätt att se att många, både tjejer och killar, tilltalas av den fantastiska kärleksstoryn mellan Bella och Edward. En story som utspelar sig i början av 2000-talet i USA och där vampyrer och människor lever sida vid sida.

 
 Som svensklärare blir jag varm i hjärtat när jag läser flera recensioner där skribenterna anger att de fastnat för storyn och att de nu köpt/lånat/läst de tre efterföljande böckerna. Det är ett utomordentligt bra betyg för boken. Det högsta. Dessa ungdomars läslust har stimulerats och de längtar till nästa möte med Bella och Edward. Högre betyg än så kan inte en bok få. Tänk så många härliga läsupplevelser dessa läsare har framför sig!
 
"Jag vill drukna i filmen , precis så som Bella druknar i Edwards blick".
 Så skriver en av mina elever innan vi avslutar vårt arbetsområde med att se filmen.
 Jag vet att det var ett flertal elever som under hösten druknade - först i boken, därefter i filmen och avslutningsvis i hela bokserien.
 En mängd läsupplevelser och ett rört lärarhjärta.
Tänk vilka avtryck en bra bok kan lämna.
Eviga avtryck.

Vill du veta mer om dessa böcker, storyn, författaren eller filmerna besök då;
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar