onsdag 5 december 2012

Kaos?

Med stora svarta bokstäver signalerar kvällstidningarnas löpsedlarna till oss att det råder snökaos i Sverige. Snökaos, tänker jag och tittar ut över ett vitt idylliskt, småländskt vinterlandskap. Snökaos? Snön ser ut som bomull och solen tittar fram lite bakom ett par runda, bulliga moln. Vad menar de med kaos? Visserligen faller ett par snöflingor sakta ner då och då, bullar ner sig i bomullslandskapet och lägger sig till rätta. Men inte kan man väl kalla det kaos?

Jag bestämmer mig för att ta hjälp av Svenska Akademins Ordlista för att få en korrekt definition på ordet kaos. Jag surfar in på http://www.svenskaakademien.se/ordlista och hittar följande definition;
Kaos - vild och total oordning
Vild och total oordning? Jag fattar ingenting. Jag tittar ut på det idylliska, lugna vinterlandskapet igen. Skakar lite på huvudet och konstaterar att jag och kvällstidningarnas reportrar helt klart värderar vinterväder på olika sätt.

 
Så slår jag på Tv:n och inser att medan jag njutit av en lugn och vacker vinterdag i småland, så har det i andra delar av Sverige varit vild och total oordning. Många svåra trafikolyckor, välta bussar, urspårade tåg, inställda bussar, tåg, och flyg, stängda skolor, stängda arbetsplatser,
 strandsatta människor och stora mängder nyfallen snö.
 Helt enkelt vild och total oordning.
Kaos. Ett riktigt, tvättäkta kaos.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar