måndag 17 december 2012

Svett, plast och olja

Dofter. Tänk så mycket dofter betyder för oss. En doft kan få oss att minnas saker. En plötslig doft som når min näsa kan få mig att minnas hur det brukade lukta i farmors kök. En doft kan få oss att känna glädje, längtan och förväntan. Doften av gran och granbarr får mig att längta efter julen.Men en doft kan också få oss att känna sorg, smärta och saknad. Doften av tobak rökt i pipa får mig att blicka upp mot himlen och längta efter morfar.Vi kan älska en doft och hata en annan.

Varje dag när jag steg in på min praoplats kände jag samma doft. En doft som är svår att förklara, men lättigenkännlig för alla som någon gång känt den. Doften av värme, hetta, svett, plast och olja. Det finns säkert de som älskar att känna denna doft. Jag kan tyvärr inte dela den känslan. Doften fick mig att skälva och nästan kräkas. Så stark, så genomträngande och så äcklig.

En doft betyder mycket, så mycket att jag inte i framtiden kan tänka mig att arbeta i plastbranschen. Min jakt på ett framtida yrke fortsätter. Förhoppningsvis hittar jag en dag ett väldoftande jobb!

2 kommentarer: