tisdag 11 december 2012

Julkalendrar


Varje jul visar SVT en julkalender. De skiftar i kvalitet varje år och alla har olika favoriter.
Det har varit väldigt många sedan starten 1960, men några av de mest populära är t.ex. Mysteriet på Greveholm, Pelle svanslös samt Diselråttor och sjömansmöss.
Mysteriet på Greveholm blev så populär att SVT beslutade att göra en uppföljare till den.
Julkalendrar har under många år varit ett sätt att räkna ner till julen, men trots att de är väldigt populära, har inget annat land tagit idén än. Om ni vill får ni gärna kommentera vilken som är er favoritjulkalender genom tiderna.


 


11 kommentarer:

  1. Mysteriet på Greveholm del 1 tycker jag är den absolut bästa julkalendern som visats. Lite kusligt med greven och en väldigt spännande kalender som man längtade till varje dag. Årets julkalender är också jättebra, men del 1 tycker jag nog var snäppet vassare.

    SvaraRadera
  2. den är julkalendern är jättekul inte ett dug läskigt

    SvaraRadera
  3. Ja, julkalenderna är väldigt bra och det är så stor del av våran tradition!
    Tyvärr har jag inte sett Greveholm del 1.
    Men jag blir väldigt sugen på att se den nu:)

    SvaraRadera
  4. jag älskar december för det är julkalender då :) <3

    SvaraRadera
  5. Min stora favorit är Mysteriet på Greveholm, men tätt efter kommer När karusellerna sover från 98.

    SvaraRadera
  6. Greveholm tycker jag också är den bästa. Men jag tycker även att hotel gyllene knorren var bra:)

    SvaraRadera
  7. Mina favoriter är Skägget i brevlådan, hotell gyllene knorren och tjuvarnas jul.

    SvaraRadera
  8. Disel rottor & sjömans möss är min nog min favorit...elr tjuvarnas jul:)

    SvaraRadera