söndag 16 december 2012

Fika bör man, annars dör man

Vuxna dricker mycket kaffe. Vuxna fikar mycket. Vuxna pratar mycket.
Under min prao har jag fått lära mig mycket praktiska saker om hur arbetet på ett företag går till. Men framförallt har jag lärt mig att fika. Jag har inte lärt mig att dricka kaffe, men fika kan jag vid det här laget.

Redan första dagen på min prao insåg jag att det skulle bli en vecka med många raster och lika mycket kaffe. Morgonkaffe, niokaffe, elvakaffe, lunchkaffe, trekaffe och en sista slurp kaffe för dagen. Enligt min handledare finns det alltid ett gyllene tillfälle för att inta lite kaffe.

Själv sneglade jag lite  förbi kaffebryggaren och sökte med blicken för att se om det kunde finnas något gott tilltugg till kaffet. Givetvis gjorde det det. Bullar, chokladbollar och kolakakor fanns det gott om, ett riktigt paradis för sötsugna mig.

Medan jag mest satt tyst, drack mitt vatten och knapprade på min kolakaka, så pratade de vuxna på för fullt, drack kopiösa mängder kaffe och åt en och annan bulle. Stundtals blev jag alldeles yr och matt över deras pladder. Vuxna kan verkligen prata.

Jag lärde mig mycket under min prao och känner mig klok och rik på nya erfarenheter.
Nu gäller det bara att lära sig dricka kaffe och skaffa sig ett jobb med många kafferaster!

7 kommentarer:

  1. Du har så rätt, vuxna dricker mycket kaffe!
    Undrar hur mycket kaffe som förbrukas i världen egentligen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt mycket ....och det skapar ju arbete åt många också :) Kaffe är en av livets höjdare :)

      Radera
    2. Jag vet fler som tycker som du, och de är alla vuxna.....

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera